Rancangan Pengajaran
Harian
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 2 Mawar
Tarikh : 1 April 2013
Masa : 10.50 pagi-11.50 pagi
Tema :
Kebudayaan
Tajuk :
Kuih
tradisional
Bilangan Murid :
25
Orang
Fokus utama
|
Standard kandungan
|
2.3
|
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
Standard pembelajaran
|
2.3.1
|
Membaca
kuat ayat penyata dengan lancar, sebutan yang jelas, intonasi yang betul dan
berjeda.
|
|
Fokus sampingan
|
Standard Kandungan
|
3.2
|
Menulis
secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas
|
Standard Pembelajaran
|
3.2.6
|
Menulis
ayat majmuk dengan betul dan kemas.
|
|
Objektif
|
Pada akhir pembelajaran murid dapat :
I.
Membaca
kuat lapan daripada dua belas ayat
penyata dengan lancar dengan menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
II.
Menulis
sekurang-kurangnya lima ayat majmuk yang lengkap dengan betul dan kemas.
|
||
Kemahiran Berbahasa
|
- Kemahiran membaca
- Kemahiran menulis
- Kemahiran mendengar dan bertutur
|
||
Pengisian kurikulum
|
Pengisian Kurikulum :
- KB
: Menghubung kait,
menjana idea, menganalisis.
- KP
: Verbal linguistik, visual ruang,
intrapersonal.
- BCB
: Mencatat maklumat,
kemahiran membaca
|
||
Pengetahuan Sedia Ada
|
- Murid mengetahui jenis-jenis kuih tradisional dan
telah mempelajari ayat tunggal.
|
||
Penerapan Nilai
|
- Bekerjasama, keyakinan diri, keberanian
|
||
Penekanan Konsep
|
i.
Penggabungjalinan
: Mendengar,
bertutur, membaca dan menulis. Penggabungjalinan topik.
ii.
Penyerapan : Kajian tempatan
iii.
Penilaian : Menerangkan maksud ayat penyata dan ayat majmuk Pemulihan : Menulis dan membaca ayat penyata dengan bimbingan
guru.
iv.
Pengayaan : Menghasilkan buku skrap.
|
||
Sistem Bahasa
|
- Tatabahasa
: Ayat penyata, ayat
majmuk
|
||
Media
|
-
Tayangan
slaid“ Microsoft power point”, lembaran kerja, LCD, pembesar suara, komputer
riba
|
LANGKAH
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
Set
induksi
(
5 minit )
|
·
Video kuih tradisional
ü
Apakah
yang kamu lihat ?
ü
Pernahkah
kamu makan kuih ini?
ü
Di
manakah biasanya kamu boleh mendapatkan kuih ini?
|
·
Guru
menayangkan video kuih tradisional.
·
Guru
meminta murid agar memberi perhatian dan meneliti kuih yang terdapat dalam
video ditunjukkan oleh guru.
·
Guru
bersoal jawab berdasarkan kuih-muih yang telah ditunjukkan.
·
Guru
mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
pelajaran hari ini iaitu “ kuih Tradisional”.
|
BBM :
-
Video
kuih tradisional.
KP :
-
Visual-ruang
-
Interpersonal
KB :
-
Menghubung
kait
Nilai :
-
Kerjasama
Ilmu :
-
Kajian
Tempatan
|
Langkah
1
(
5 minit )
|
Power
Point: Kuih-muih
tradisional
-
Apakah yang kamu faham tentang gambar ini ?
-
Pernah kah kamu melihat kuih ini?
-
Baca nama-nama kuih yang ditunjukkan.
|
·
Guru
menayangkan gambar-gambar kuih-muih tradisional.
·
Murid
diminta menamakan gambar kuih yang ditunjukkan oleh guru.
·
Murid
diminta membaca nama-nama kuih yang ditunjukkan.
·
Guru
membetulkan sebutan murid.
|
BBM :
-
Gambar
( Power Point )
-
LCD
-
Skrin
KB :
-
Menganalisis
KP :
-
Verbal-linguistik
BCB :
-
Melaporkan
maklumat
|
Langkah
2
(
10 minit )
|
Ayat penyata.
·
Kuih baulu enak rasanya.
·
Kuih baulu berwarna keperang-perangan
apabila telah masak.
·
Kuih lapis lembut dimakan.
·
Kuih lapis manis rasanya.
·
Kuih keria berbentuk bulat.
·
Kuih keria berwarna keperang-perangan.
·
Kuih apam sangat lembut.
·
Kuih apam harum baunya.
·
Kuih koci selalunya berintikan kelapa.
·
Kuih koci enak rasanya.
·
Kuih lempeng harum baunya.
·
Kuih lempeng enak dimakan bersama kuah
kari.
|
·
Guru menerangkan maksud ayat penyata.
·
Guru
membahagikan murid kepada enam kumpulan.
·
Guru
meminta murid memilih nombor yang tertera dalam slaid power point.
·
Murid
diminta membaca kuat ayat yang ditunjukkan dalam persembahan power point. tersebut
secara kelas.
·
Kemudian,
guru meminta murid membaca secara kumpulan.
·
Guru
memperbetulkan sebutan dan intonasi murid yang salah.
|
BBM :
-
Gambar
( Power Point )
-
LCD
-
Skrin
KB :
-
Menganalisis
BCB :
-
Kemahiran
membaca
KP :
-
Verbal-linguistik
-
Intrapersonal
Nilai Murni :
-
Keberanian
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Ayat majmuk
·
Bapa
mengajar adik berenang sementara emak sibuk menghidangkan makanan di pantai.
|
·
Guru
menayangkan contoh ayat majmuk melalui slaid power point.
·
Guru
menerangkan maksud ayat majmuk kepada murid-murid.
·
Guru
meminta murid membaca contoh ayat majmuk yang dinyatakan dalam slaid power point secara kelas.
|
Pendekatan pengajaran : Pendekatan deduktif
BBM :
-
Gambar
( Power Point )
-
LCD
-
Skrin
KB :
-
Menganalisis
-
Menyelesaikan
masalah.
BCB :
-
Kemahiran
membaca
KP :
-
Verbal-linguistik
-
Intrapersonal
Nilai Murni :
Kerjasama
|
Langkah
4
(15
minit)
|
Power
point : Latihan ayat majmuk
-Pilih
ayat majmuk yang betul.
-Baca
jawapan anda dengan kuat.
-Tuliskan
ayat majmuk yang anda bina dalam lembaran kerja yang telah diedarkan.
|
·
Guru
membahagikan murid kepada enam kumpulan.
·
Guru
mengedarkan lembaran kerja.
·
Guru
menayangkan slide power point.
·
Setiap
kumpulan diminta untuk memilih padanan
ayat majmuk yang betul berpandukan tayangan slide power point yang
disediakan.
·
Murid
diminta membaca jawapan yang betul secara kelas.
·
Murid
diminta menulis ayat majmuk dalam
lembaran kerja berdasarkan ayat penyata yang ditunjukkan oleh guru dalam
slaid power point.
|
BBM :
-
Gambar
( Power Point )
-
LCD
-
Skrin
KB :
-
Menganalisis
-
Menyelesaikan
masalah
KP :
-
Visual-ruang
-
Verbal-linguistik
BCB :
-
Mencatat
maklumat
-
Kemahiran
membaca
Nilai murni
-
Keberanian
-
Kerjasama
|
Pentaksiran
(15
minit)
|
|
·
Murid
diminta membina ayat penyata menggunakan perkataan yang diberikan oleh guru.
·
Murid
diminta membaca ayat penyata yang dibina dengan menggunakan intonasi dan
sebutan yang betul.
·
Murid
diminta membina ayat majmuk berdasar
ayat penyata yang telah dibina.
|
|
Pengayaan
(15
minit)
|
·
Murid
diminta menghasilkan buku skrap mengenai kuih tradisional yang terdapat di
Malaysia dengan menggunakan ayat penyata yang sesuai.
|
|
|
Pemulihan
(15
minit)
|
·
Murid
diminta mengisi tempat kosong untuk
melengkapkan ayat penyata.
|
|
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.